Rhenus Logistics geldt als een van de grootste aanbieders van geïntegreerde logistieke processen in Nederland. Het bedrijf behoort tot de Rhenus Group, die wereldwijd wordt vertegenwoordigd met meer dan 29.000 werknemers op meer dan 600 locaties. De afdelingen Contract Logistics, Freight Logistics en Port Logistics staan voor het beheer van complexe supply chains en voor innovatieve diensten met toegevoegde waarde. In Duitsland en Zwitserland vertrouwt de Rhenus Alpina Groep al voor meer dan 11.000 medewerkers op ATOSS Workforce Management.
De ATOSS-oplossing wordt sinds 2018 ook ingezet op alle locaties van de Contract Logistics Divisie in Nederland, waaronder het nieuwe, ultramoderne logistieke centrum in Tilburg. Dit elliptische en futuristisch ogende gebouw biedt ruimte aan 45 laadbruggen en 40.000 m² opslagruimte over een totale oppervlakte van 60.500 m². Het doel was om voor alle locaties de processen met betrekking tot werktijdmanagement te optimaliseren en om een standaard planningstool in te zetten.
Met de ATOSS Logistics Solution zijn we er in geslaagd om voor alle locaties aan alle eisen met betrekking tot digitaal workforce management te voldoen, en er was geen behoefte aan speciale aanpassingen in de software. Het salarissysteem van Raet dat bedrijfsbreed wordt gebruikt, werd naadloos in de oplossing geïntegreerd. De werktijden van ongeveer 1.000 werknemers worden nu digitaal vastgelegd en kunnen te allen tijde worden gepland en ingeroosterd – met tot op de minuut nauwkeurige informatie altijd binnen handbereik. Zeer ingewikkelde werktijdregels, speciale ploegendienstmodellen en talrijke vereiste kwalificaties worden in het planningsproces betrokken. De externe werknemerspool wordt ook gepland en beheerd via de ATOSS-oplossing.
Hierdoor kan het bedrijf flexibel en kosteneffectief reageren op de wisselende ordersituaties die zo kenmerkend zijn voor de logistieke sector. Het management is enthousiast over de resultaten: efficiëntere processen, een uniform systeem voor de gehele locatie en een grotere transparantie in alle personeelsgerelateerde zaken.
In een volgende stap worden de werknemers actief betrokken bij het beheren van hun eigen werktijden via de intuïtieve ATOSS Self Services. Dat is de eerstvolgende, doelgerichte stap naar Logistiek 4.0 en een toekomstbestendige werkomgeving.
Bron: ATOSS Klant Rhenus Logistics Nederland | ATOSS Jaarverslag